Ko Samet en het begin van Sri Lanka! - Reisverslag uit Kandy, Sri Lanka van Juliette Diamant - WaarBenJij.nu Ko Samet en het begin van Sri Lanka! - Reisverslag uit Kandy, Sri Lanka van Juliette Diamant - WaarBenJij.nu

Ko Samet en het begin van Sri Lanka!

Blijf op de hoogte en volg Juliette

21 Maart 2014 | Sri Lanka, Kandy

Ayubowan!

Hier schrijf ik dan vanuit Sri Lanka! Wat een verschillend land is dit vergeleken met Thailand. Maar eerst moet ik nog vertellen over mijn laatste week in Thailand, een hele week op het eiland Ko Samet!
Vorige week maandag om half 6 's ochtends werden Hanna, Nikie en ik opgehaald door een mini van, om op naar Ko Samet te gaan! Na een reis van zes uur kwamen we aan op de pier en namen we een boot naar het eiland. Op een bootje helemaal vol met vis, groenten, vlees, drank, motoren, tassen en wij, kwamen we na een halfuurtje dan eindelijk aan op Ko Samet. Super toeristisch gelijk en alles was een stuk duurder dan we gewend waren, maar hier tegenover stond een prachtig 'bounty' eiland met witte stranden, blauwe zee en blauwe lucht met 37 graden! Ons hotel zat echt aan het strand, dus hier konden we elke dag heerlijk relaxen en bruin worden. Deze hele week bestond elke dag uit uitslapen, naar het strand gaan, lekker lunchen en het stadje bekijken, meer zwemmen en op het strand liggen en dan 's avonds uiteten en daarna uit. Elke avond was het hele strand versierd met lichtjes en kaarsen. Over het hele strand lagen kleedjes met kussens in plaats van tafels en stoelen, heel gezellig! We hadden bonnen gekregen waar we gratis konden eten, maar dit was het ongezelligste restaurant van het eiland, dus hier hebben we maar 2 avonden gegeten. De rest van de avonden zijn we naar leuke restaurantjes gegaan en hebben daar lekker gegeten. Ook was er elke avond een vuurshow op het strand met allemaal jongens die trucjes deden met vuur. Dit was heel leuk om te zien! Eigenlijk elke avond gingen we hierna naar de Friendly Bar, dit was een bar naast het strand waar we elke dag gratis drank en gratis lach gas ballonnen kregen! Na een tijdje werden we vrienden met de barmannen dus dit was altijd super gezellig. Ook was er een neon bar waar alles met neon verf was gekleurd en hier gingen we ook vaak heen. Hierna was er nog een club waar bijna alleen locals kwamen en hier namen de barmannen van de Friendly Bar ons mee naartoe, dit was echt super grappig om te zien!
Elke dag was een beetje zoals dit, alleen woensdag gingen we de hele dag op een boottrip. We vertrokken rond 9 uur en gingen toen met een klein bootje naar een plek om te snorkelen. Er waren alleen heel veel golven die dag dus we werden allemaal een beetje zeeziek.. We hadden een beetje ongeluk want we hebben echt maar een paar mini visjes gezien, dus niet heel indrukwekkend! Toen zijn we gaan vissen met plastic blikjes met een draadje eraan en een stukje vis om ze te lokken, echt hilarisch, dit was hun hengel. Geen vis gevangen helaas! Toen nog om het eiland gevaren en toen teruggegaan. Rond 4 uur kwamen we terug, maar wel leuke dag gehad!
De hele week was dus super relaxed en gezellig met z'n drietjes. Op zaterdag zijn we teruggegaan naar Bangkok. Nikie vloog terug naar Nederland en ik ging naar mijn hotel voor een nachtje. Het hotel was maar drie km van het vliegveld vandaan, dus dit was heel handig! Hier lekker bij het zwembad gelegen en 's avonds lekker gegeten en niet te laat gaan slapen omdat mijn wekker weer om drie uur 's nachts ging. Dit was voor mijn vlucht naar Sri Lanka!!
Ik vloog met malaysian airlines en achteraf was het de vlucht die precies 24 uur later ging dan het vermiste vliegtuig. Ik moest ook overstappen op Kuala Lumpur, dus wat heb ik een geluk gehad! Na 6 uur kwam ik aan op Colombo, en hier stond een man van de green lion me al op te wachten. Hij bracht mij en een vrouw van 66 naar Kandy, we stopten voor kokosnootmelk en een traditionele lunch.
In Kandy aangekomen dropte ik mijn tas in het vrijwilligershuis ( wat mega primitief is vergeleken met Thailand) en ging ik gelijk naar een bar met wat mensen van het huis. De bar had een uitzicht over heel kandy en hier hadden ze super lekker eten! Heel gezellige eerste avond gehad.

Mijn eerste week kon ik uiteindelijk niet meer de introductie week doen omdat alleen ik en die oudere vrouw aankwamen. Ik begon dus gelijk met vrijwilligerswerk! Ik koos voor de baby orphanage en hier ging ik heen met ongeveer acht andere vrijwilligers. Om er te komen moeten we eerst een halfuur naar de bushalte lopen, dan een bus nemen naar Kandy en vanuit daar nog een bus naar het weeshuis. Als er in een bus plek is voor 30 mensen, proppen ze hem gewoon vol totdat er 80 man in staat. Niet heel chill tussen allemaal zwetende mensen, maar we zijn zo wel echt tussen de locals. In totaal zijn we ongeveer 1,5 uur onderweg. Het weeshuis ligt op een heel mooie locatie bovenop een berg. Er zijn twee zalen met babies. In de ene zaal zijn de babies vanaf een paar dagen oud tot 1 jaar. Dit zijn ongeveer twintig babies. Soms krijgen ze maar een schone luier per dag, en worden ze door de verzorgsters daar helemaal niet uit hun box gehaald. Ze krijgen ook echt totaal geen liefde en zijn gewoon op zichzelf aangewezen ook al zijn ze een maand oud... Dus gelukkig zijn wij er! Wij verschonen zeker 3 keer per dag hun luier, geven ze de fles, knuffelen met ze en doen ze in bad. Ik vind het zelf echt super leuk werk omdat je er zo veel voor terug krijgt!! De lach op het gezicht van zo'n baby is te schattig en ze zijn zo blij met elke aandacht die je ze geeft. In de middag hebben we een pauze van drie uur omdat de babies dan moeten slapen. Dit is soms wel saai omdat er niks te doen is. Meestal zonnen we en kletsen we die drie uur, dus opzich wel te doen!
Na de pauze gaan we naar de andere zaal en daar zijn het meer peuters, van 1 tot 3 jaar. Deze kunnen allemaal wel lopen dus hiermee spelen we ook! We voeren ze hun eten en verschonen hun luiers, omdat ze daar allemaal niet leren om zindelijk te zijn. Met deze kindjes kunnen we ook echt een band opbouwen, maar soms vind ik het wel moeilijk. Ze roepen bijvoorbeeld mama naar je als we weggaan na een dag, en krijsen het echt uit omdat ze weer 'achtergelaten' worden. Maar ook krijgen we er veel voor terug en ik begin echt van deze kindjes te houden. Afgelopen jaar zijn er 13 kindjes door Nederlanders geadopteerd, heel fijn! Elke week worden er weer 3 kindjes ongeveer geadopteerd en dit vind ik echt geweldig, eindelijk krijgen ze ouders!

Rond 4 uur zijn we klaar en eigenlijk elke middag ben ik naar Kandy gegaan met meisjes die ik daar heb leren kennen. Ze lieten me Kandy zien en de leuke plekken om heen te gaan! Er zijn heel veel winkeltjes waar je super goedkoop vers fruit kan kopen, ook best wat westerse winkels met leuke kleren en verder heel veel restaurantjes. Wel is Kandy echt enorm chaotisch en vooral heel druk met mensen, bussen en tuk tuks! Het verkeer is dood eng, dus meestal nemen we een tuk tuk terug. Ook is Kandy super toeristisch omdat hier een belangrijke tempel staat, en omdat Kandy op de wereld erfgoed lijst staat.

Vrijdag avond ben ik ergens gaan eten met twee Nederlandse meisjes, dit was heel gezellig! Zaterdag ben ik ook met hun naar Kandy gegaan en hebben we geshopt en heb ik allemaal leuke dingetjes gekocht. In de avond hebben we bij een pub gegeten met nog wat andere meisjes. Hier was ook live music dus hier hebben we de hele avond gezellig gezeten! De volgende dag gingen zij naar het strand. Dit was het weekend dat letterlijk alle 30 vrijwilligers naar huis gingen, behalve ik en 3 andere mensen... Zondag was ik dus heel benieuwd wie er aankwamen (30 nieuwe). Er waren in de ochtend al wat mensen aangekomen dus ik vroeg of zij met me mee wilden naar het zwembad. Dit wilden ze natuurlijk! Het is een vijf sterren hotel waar het zwembad is, dus super mooi! Echt meest relaxte zwembad waar ik tot nu toe ben geweest. Hier hebben we de hele dag gekletst en het zijn echt heel leuke nieuwe mensen die allemaal ongeveer net zo lang als ik hier blijven! 'S avonds hebben we hier ook lekker gegeten en toen terug gegaan maar het huis.

Maandag begon de introductie week en maandag hebben we vooral veel uitleg gekregen over de cultuur, de projecten en de taal. Vanaf het eerste moment was ik met een heel gezellige groep van 6 mensen. Een jongen en een meisje uit Edinburgh, een meisje uit Londen, een meisje uit Sydney en een meisje uit Noorwegen. Iedereen is 18 of 19 dus echt heel gezellig én goed voor mijn Engels!
Dinsdag vond ik het programma een beetje saai, dus ben ik naar de babies gegaan met Laura, een meisje met wie ik daar ook mijn eerste week was. Dit was weer heel leuk voor een dagje en in de avond hebben we bij de pizza hut gegeten ( ja die hebben ze hier)! Woensdag hadden we kook les in de ochtend en hebben we een lekkere curry gemaakt. In de middag zijn we naar Kandy gegaan en hebben daar rondgelopen. In de avond zijn we met 20 mensen naar de Slightly Chilled bar gegaan en hebben daar tot laat gezeten, was heel gezellig! Donderdag zijn we in de ochtend naar de Temple of the Tooth gegaan, hier ligt de 'tand' van Buddha. Dit is dé touristen attractie in Kandy, dus dit moesten we wel gezien hebben! Het was vooral heel druk daar, maar ook erg mooi. Hierna zijn we met z'n 6en naar het zwembad weer gegaan en hebben hier lekker een hamburger gegeten. Vandaag zijn we eerst naar een boeddhisten tempel geweest en daarna naar een hindoeïstische tempel gegaan, wat een verschil zeg! Hierna aten we Indisch en toen kregen we een ayurvedische massage, lekker ontspannend na zo'n drukke week! Net zijn we naar het zwembad gegaan en nu weer terug in het huis.

Morgen gaan we naar Nuwara Eliya met de trein. Ze zeggen dat dit de mooiste treinreis van de wereld is dus ik ben benieuwd! Hier blijven we het weekend en maandag begin ik voor de laatste week met de babies. Ik heb het dus enorm naar mijn zin hier, mijn laatste maand is helaas al ingegaan..

Heel veel liefs vanuit het zonnige Sri Lanka,
Juliette

  • 21 Maart 2014 - 14:52

    Ineke Biemans:

    Lieve Juul,

    Wat een geweldige ervaring voor jou. Zowel wat de toeristische kant betreft, als ook de sociale. Je leert overal vrienden maken en je te redden in iedere situatie. Het is dus een top ervaring voor je.

    Heel veel liefs oma Ineke

  • 21 Maart 2014 - 15:01

    Mama:

    Lieve Juul,

    Eindelijk je weblog, super om te lezen over de afgelopen weken! Wat was de dag van jouw vlucht inderdaad spannend, je snapt dat ik niet kon slapen totdat ik zeker was dat jouw vliegtuig netjes was aangekomen in Sri Lanka!!!
    Ik denk dat de baby's aan jou een fantastische instant mama hebben totdat ze geadopteerd worden, maar wat zal het voor jou pittig zijn om te zien dat ze daar het met zo weinig aandacht en liefde moeten doen. Als je nog een beetje ruimte in je tas hebt, moet je misschien toch een kleintje meenemen naar Nederland, wij hebben nog wel plek voor zo'n schatje

  • 21 Maart 2014 - 15:35

    Christa:

    Lieve Juul,

    Ik volg je op de voet!

    Wat een leven heb jij daar, echt bijzonder!
    Geef de lieve babbies maar mega veel knuffels!!
    Dat is wel aan jou besteed.

    Dikke X Christa

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Juliette

Actief sinds 18 Sept. 2013
Verslag gelezen: 962
Totaal aantal bezoekers 16436

Voorgaande reizen:

18 Januari 2014 - 20 April 2014

Thailand en Sri lanka

08 September 2013 - 08 December 2013

Oxford!

Landen bezocht: