Eerste week Thailand! - Reisverslag uit Singburi, Thailand van Juliette Diamant - WaarBenJij.nu Eerste week Thailand! - Reisverslag uit Singburi, Thailand van Juliette Diamant - WaarBenJij.nu

Eerste week Thailand!

Blijf op de hoogte en volg Juliette

25 Januari 2014 | Thailand, Singburi

Sawadee kaa (hallo)!

Mijn eerste week het zit er alweer op! Ik vertrok 18 januari om half 6 en na 11 uur vliegen kwam ik om 10 uur 'S ochtends aan in Bangkok. Op het vliegveld moest ik een man zoeken van de organisatie greenway. Daar moest ik nog eens 3 uur wachten op twee andere meisjes die hij ook naar singburi moest brengen. Ik heb toen veel met hem gesproken over de cultuur en de protesten in Bangkok. Na 3 uur kwamen de meisjes ,die allebei uit Duitsland komen, aan en werden we naar de trein gebracht. Vanuit de trein gingen we naar een bus waar we nog eens 3 uur in moesten zitten en toen kwamen we eindelijk aan in Singburi, het dorpje waar ik de komende maand zal verblijven. In singburi werden we weer opgehaald door een taxi (ja, een hele reis....) en toen kwamen we aan in het vrijwilligers huis rond half 7. Het huis waar ik de eerste week in zit heet the Lemon house, het is heel basic: 2 stapelbedden, 1 kledingkast een badkamer met een (koude) douche en een wc. Ik slaap op de kamer met drie andere meiden. Esmeralda uit Nederland, Niya uit China en Mariam uit Noorwegen. Ze zijn allemaal rond de 25 alleen is Marian 34, maar gelukkig merk ik dat leeftijdsverschil helemaal niet! Toen ben ik niet te laat gaan slapen omdat maandag ochtend de oriëntatie week begon.
Maandag om 8 uur begint het ontbijt en hierna gingen we wandelen door Tha Khan, het kleine dorpje waar ons vrijwilligers huis ligt. Het waren mijn eerste echte indrukken van Thailand, heel druk, super veel rijstvelden en veel tempels. Toen gingen we naar Phi khun thong, een van de grootste Buddha beelden in Thailand. Het was helemaal van goud en echt super indrukwekkend. Je kon ook naar boven lopen en dan had je een mooi uitzicht over de stad. Voor de lunch aten we een typisch Thais gerecht. Hierna kregen we Thaise les en daar snap ik echt helemaal niks van!! Een heel moeilijke taal om te leren... Elke avond eten we al om 5 uur, heel erg vroeg dus, en dit is altijd rijst met een vegetarische curry. Na het eten kwamen er ongeveer dertig kinderen van de locale school voor ons dansen en zingen en dat was super schattig! Aan het einde moesten we ook met ze dansen, het was onze ' welcome party'. Toen in de avond nog gekaart met wat mensen en daarna zijn we gaan slapen.
Dinsdag na het ontbijt zijn we naar de locale school gegaan om de kinderen te ontmoeten. Ze waren super enthousiast en renden op ons af en wilden gelijk knuffels geven en foto's maken met mijn camera, super schattig! We zijn bij een paar klassen gaan kijken en alle kinderen zaten op de grond en kregen eigenlijk niet echt les maar speelden met speelgoed en elkaar. Hierna gingen we naar een tempel, deze was veel moderner dan de tempel van de vorige dag. Er waren wel honderd beeldjes van Buddha die van plastic waren en die als heilig werden beschouwd. Na de lunch gingen we naar Tesco, een hele grote mall met veel moderne winkels waar we bij de KFC even iets niet vegetarisch gingen eten. Hierna zijn we naar de evening market in Tha Khan gegaan en dit was echt super leuk! Een echte Thaise markt, zoals je je voortelt. Heel veel kraampjes op een best kleine markt en het was helemaal vol met mensen die door elkaar liepen. Overal geuren van eten, je kon varkenskoppen, schildpadden, kleding, films, echt alles kopen. Na daar veel geproefd te hebben gingen we weer terug en aten weer rijst. Rond half acht haalde een gratis taxi ons op en zaten we met negen meiden in de achterbak van een auto. De achterbak zat dicht en er waren geen stoelen en we wisten niet waar we heen gingen... Uiteindelijk kwamen we aan op een terrein waar een hele lange tafel stond en 1 tentje met water en bier, heel apart. Daar zijn we de hele avond geweest het was heel gezellig!
Woensdag na het ontbijt zijn we naar een armband maker gegaan en hebben onze eigen armbandjes gemaakt van kokosnoot, heel leuk geworden! Hierna kregen we Thaise kookles en hebben we papaya/wortel salade en noodles gemaakt. En dit mochten we natuurlijk opeten wat heel lekker was! Hierna hadden we vrije tijd en heb ik een Thai massage genomen met wat andere meisjes in Singburi.... Auw! Ze trekt echt gewoon aan je botten en spieren, maar het was wel een hele ervaring! In de avond gingen we in een restaurantje Thais BBQen wat een soort van gourmet was, hier weer lekker vlees en vis gegeten.
Donderdag zijn we naad Atuthaya gegaan. Na 2,5 uur rijden kwamen we aan hij een olifanten attractie naast de weg waar de olifanten heel slecht werden behandeld. We vonden dit niks en bij een ander kraampje kon je schildpadden vrijlaten in de rivier dus hadden we dat maar gedaan :) Toen liepen we door naar een tempel en daarna naar de oude graftombes uit de Ayuthaya tijd. Deze waren heel mooi en oud, heel gaaf om te zien. We gingen lunchen in een leuk restaurantje en na de lunch zijn we naar de floating market gegaan, die dus drijft. Het was heel schattig en er was ook een doctor fish, deze konden we natuurlijk niet overslaan! Dit zijn visjes die je dode huidcellen opeten. In de avond weer in dat restaurant gegeten en weer terug gegaan.
Vrijdag zijn we naar Lopburi gegaan, naar de fotoprint van Buddha in een tempel. Hierna nog naar de apen tempel met heel erg veel aapjes die super grappig waren en op je klommen. Heel erg leuk!
Dit weekend gaan we naar Kanchanaburi, een stad, met 9 meisjes. Veel zin in!! Ik vind het hier echt heel leuk, en ben ook al wel gewend aan hun cultuur. Het is ook elke dag rond de dertig graden dus ik hou het hier nog wel even uit! We zijn ook met een hele gezellige groep mensen. Ik probeer ongeveer elke week te schrijven, zodat jullie mijn reis kunnen volgen!

Liefs, Juliette

• 25 Januari 2014 - 12:13

Mama:

Juul, wat een belevenissen, en dat in 1 week! Wat heerlijk om te lezen dat je zo aan het genieten bent, zeker na ons verdrietige afscheid. We zijn natuurlijk te benieuwd wat je hebt durven proeven op die Thaise markt!! Heb je al je eerste gefrituurde sprinkhaan binne ;-)?
    Volgens mij heb je nu ook een geweldig weekend, ik heb op internet natuurlijk direct foto's bekeken van het national park waar je nu bent, ziet er te mooi uit!!
    Maandag ga je beginnen met het vrijwilligerswerk. Ik weet zeker dat je al die kindjes heel vrolijk gaat maken. Dag lieve dochter, Mam

• 25 Januari 2014 - 13:15

Flip Bro:

Is de vogelspin aardig?

• 25 Januari 2014 - 15:19

Annalou:

Wauw Juultje wat een geweldige week alweer! En je bent nog maar een week. Al zoveel ervaringen!!! Ik geniet van je verhalen en reis zo een beetje met je mee. Ik ben stinkend jaloers!
    Geniet van het weer het heerlijke eten, de cultuur en die lieve kindjes!
    xxx Lou

• 25 Januari 2014 - 16:17

Opa Carel:

Zo te lezen heb je de afgelopen week meer beleefd dan ik, Juul. Wat een afwisselend programma met al die indrukken die je op vele gebieden (mensen,cultuur, landschap en de Thaise keuken) opdoet!
    Ben jij onder de vrijwilligers de jongste? Goed idee dat je ons weer op jouw onderhoudende wijze, via je blog, op de hoogte houdt van je belevenissen (alle ?).
    Probeer veel recepten te scoren, dan kunnen we over een tijdje hier van je thaise kookkunst genieten.
    Heb het goed Prinses! Opa Carel

• 25 Januari 2014 - 17:08

Oma En Opa D.:

Lieve Juliette,
    Wat leuk, je verslag. Onvoorstelbaar dat je daar al weer een week bent. Zo te lezen val je van de ene nieuwe indruk in de andere. Je kijkt natuurlijk je ogen uit. Fijn dat je af en toe ook nog eens iets anders kan eten dan vegetarisch. Maar wie weet ben je vegetarisch geworden als we naar de Club Med gaan!
    Hier is alles goed. Deze week kwam Joep hier in z'n eentje logeren, en we kochten een Star Wars pak voor hem. Cool!! Hij is zo gezellig, en kletste honderd uit.
    Nou, ik ben blij dat je het zo leuk hebt, dat hadden we wel gedacht maar ja, je moet het toch eerst zelf meemaken.
    Dag, dag, we denken vaak aan je.
    Heel veel liefs van oma C en opa R.

• 26 Januari 2014 - 13:29

Oma Ineke En Benno:

Lieve Juul,

Wat leuk om jouw blog te lezen. Je hebt je er niet met een Jantje van Leiden afgemaakt, maar ons uitvoerig laten delen in jouw ervaringen. Wat weer een geweldige verhalen. En wat een wereldreizigster ben je, alleen in Bangkok aankomen en wachten op de man van Greenways. Je doet dat toch allemaal maar.
    Ik had er geen twijfels over dat je het weer enorm naar je zin zou hebben. Het is ook jouw positieve instelling, die er voor zorgt dat je overal het interessante en mooie inziet.
    Leuk dat je ook zo in de andere cultuur geinteresseerd bent. Lieve Juul, maak er een geweldig verblijf van voor jezelf, maar ook voor de kindertjes en dieren, die aan jouw zorg worden toevertrouwd.
    Benno en ik zijn weer terug van Gran Canaria. We hebben het heerlijk gehad. Het was lekker uitrusten in de zon, niet zo warm als in Thailand, maar zo'n 21 graden is midden in de winter wel heel lekker.
    We genieten nog volop na van de de huwelijksdag. Wat was het een feest!! Vooral jouw moeder zijn we heel dankbaar, zij heeft er heel veel werk aan gehad, maar het resultaat mocht er dan ook zijn. Ook jij en de andere kleinkinderen werkten er aan mee om het een onvergetelijke dag te doen zijn. Ik heb al veel foto's gezien, waar jij ook stralend opstaat.

Heel veel liefs van oma Ineke en Benno

• 26 Januari 2014 - 15:30

Olivier:

hey dat klinkt leuk juul veel plezier verder!