Kanchanaburi, weeshuis en Hua Hin! - Reisverslag uit Singburi, Thailand van Juliette Diamant - WaarBenJij.nu Kanchanaburi, weeshuis en Hua Hin! - Reisverslag uit Singburi, Thailand van Juliette Diamant - WaarBenJij.nu

Kanchanaburi, weeshuis en Hua Hin!

Blijf op de hoogte en volg Juliette

03 Februari 2014 | Thailand, Singburi

Lieve allemaal,

Vorig weekend zijn we naar Kanchanaburi gegaan met een groep van 9 meiden. We hadden een tour geboekt bij de Travel office tegenover Twin House (ons huis). Dit leek ons wel handig het eerste weekend zodat we zelf niet zo veel hoefden te regelen. Vrijdag avond vertrokken we en na 3 uur in de auto kwamen we aan in Kanchanaburi. Het hostel waar we sliepen viel ons helaas wel tegen, overal waren gaten in de muur en veel vieze insecten. Rosa, Esmeralda en ik sliepen met z'n drieën in een twee persoons bed maar dit kon uiteindelijk wel prima!
In de avond wilde onze reisleider, die heel veel van uitgaan houdt, gelijk met ons naar allemaal barretjes. We kregen gratis shotjes van hem en hebben daarna nog wat cocktails gedronken bij een andere bar, wat heel gezellig was!
De volgende morgen gingen we na het ontbijt naar de brug over de rivier Kwai, die een heel belangrijke rol speelde tijdens de Tweede Wereldoorlog. Na deze brug goed bekeken te hebben zijn we met een speedboot over de rivier gegaan. De boot was heel klein en krakkemikkig, maar had een motor van 200 PK.... We gingen dus echt super hard en werden bij een tempel afgezet. Deze tempel was in een grot en was lekker koel vanbinnen en leuk om te zien! Hierna gingen we met de boot naar een monument van de WOII. Na dit bekeken te hebben gingen we terug met de boot en hebben we over de grootste sieraden markt van Thailand gelopen. Na de lunch zijn we naar een zwembad gegaan en hebben we daar gerelaxed, heel lekker want het was 35 graden!
In de avond zijn we lekker bij een pizzeria gaan eten, eindelijk iets anders dan rijst!
Eigenlijk waren we van plan om in de avond te gaan stappen. Helaas waren álle bars gesloten, vanwege de verkiezingen in Thailand. Het was namelijk zo dat er geen alcohol geschonken mocht worden die avond. Daarom namen Rosa en ik een voet en hoofd massage van een uur, heel chill. Daarna zijn we lekker gaan slapen.

Zondag morgen zijn we na het ontbijt naar een olifanten park gegaan met drie baby olifanten. De olifanten werden niet heel goed behandeld, dus heeft niemand op een olifant hier gereden. Hierna zijn we naar de Erawan watervallen gegaan, een van de grootse in Thailand. De waterval had 7 verdiepingen, het was dus een hele klim! Tot de vijfde verdieping ging het wel, maar hierna moesten we echt over rotsen klimmen en dit was soms best spannend. Maar het was het waard want helemaal boven gekomen konden we in de waterval zwemmen, wat heerlijk was! De visjes gingen wel aan mijn voeten knabbelen wat echt een raar gevoel was, haha. De waterval was super mooi, ook de weg naar boven was heel mooi om te zien. We kwamen nog aapjes tegen en zelfs een slang....
Hierna zijn we weer terug naar Singburi gegaan, het was een heel leuk en gezellig weekend!

Maandag begon het 'echte' werk voor mij, ik begon namelijk die dag bij het weeshuis. Het is drie kwartier rijden naar het weeshuis, en in het weeshuis wonen 275 kinderen van 4 tot 10 jaar. We waren met zo'n 40 vrijwilligers daar die week, dus we waren met bijna té veel. We mochten zelf kiezen wat we wilden doen, en ons vielen de ranzige wc's gelijk op. We zijn dus allemaal schoonmaak spullen hiervoor gaan kopen, want de wc's waren allemaal verstopt en stonken vreselijk erg. We hebben de hele dag dus schoongemaakt en dit was een heel vies klusje, maar hopelijk kunnen die kindjes nu weer normaal naar de wc!
Dinsdag en woensdag heb ik met Esmeralda lesgegeven aan de kindjes. De kinderen hebben wel gewoon tafels, boeken en een white bord en zelfs computer lokalen! Het zijn simpele basis lessen in Engels. Het is best lastig, gezien ze bijna geen Engels kunnen. We hebben iedere keer op het bord wat afbeeldingen getekend, bijv. Dieren. Eerst hebben we de woorden er naast geschreven en klassikaal opgenoemd. Hierna moest de klas het zelf proberen te herhalen. Ook hebben we een spel gedaan dat ze afbeeldingen en de tekst moeten combineren. Aan de ene kant van het bord tekenden we bijv allerlei smilies en aan de andere kant van het bord schreven we: 'happy, sad, crying, in love' etcetera. Bij iedere tekening mocht een kind naar voren komen om het met het goede woord te verbinden, dit werkte goed want dit vonden de kinderen leuk om te doen. Ook schreven we woorden op en de kinderen moesten tekenen wat het was. Ik vond het zo leuk om de kindjes die eerst heel verlegen waren na een tijdje heel open tegen me te zien praten!
Donderdag hebben we de lakens van de jongens slaapzaal gewassen. Met iets van tien bedden zijn we al uren mee bezig geweest. Het was heel erg vies allemaal, dus dit was echt nodig. In de middag hadden de kinderen scouting les en daarom hadden ze allemaal hun mooiste kleren aangedaan, en gingen ze een soort mars voor ons doen. Ze deden allemaal heel fanatiek mee, heel leuk om te zien.

Vrijdag had ik vrij genomen van het project samen met 7 andere meisjes omdat we voor het weekend naar Hua Hin gingen! Hua Hin in een stadje naast het stand. We moesten wel zes uur reizen om er te komen, maar dit was het meer dan waard! Ik sliep op de kamer met Daniëlle en Rosa. Esmeralda zou hier ook slapen maar zij was helaas heel ziek geworden en kon daarom niet mee. Ons hotel was maar €10 per nacht en best wel luxe! We hadden heel lekkere bedden én warm water voor het eerst sinds ik hier ben. Vrijdag zijn we gelijk naar het strand gegaan en daarna wat gaan eten bij een strandtent die op een pier stond. Na het eten zijn we naar de bekende night market van Hua Hin gegaan. Deze markt was super leuk, met hele leuke kleren en lekker eten! Ik heb daar havaianas voor drie euro gekocht, haha. Op het marktje hebben we nog bij een bar gezeten en cocktails gedronken en hierna zijn we heerlijk gaan slapen.
Zaterdag morgen hadden we eerst super lekker ontbeten aan de zee met verse wafels en zijn hierna naar het strand gelopen. Echt de hele dag lekker in de zon gezeten en in de zee gezwommen. Naast het strand waren heel veel 5 sterren resorts met zwembaden. Rosa en ik zijn daar gewoon naar binnen gelopen en hebben daar gezwommen, super lekker! We zijn daarna bij het Hilton hotel naar binnen geglipt maar die security man was ons in de gaten aan het houden en vroeg naar onze kamernummers dus toen zijn we snel weggegaan. In de avond hadden we bij een BBQ restaurant gegeten en had ik eindelijk weer een echt stuk vlees. Hierna weer naar de night market gegaan wat weer leuk was.
Zondag na het ontbijt weer naar het strand gegaan. Deze keer zijn we ook weer stiekem naar binnen geglipt bij dat hotel. We pakten stiekem een handdoek zodat het leek alsof we gasten waren. We kregen een bedje die ze helemaal 'opmaakten' voor ons en we kregen allemaal gratis fruit, haha! Daar drie uur gezeten en een lekker cocktail gedronken om het plaatje helemaal af te maken. Rond vier uur moesten we weer terug naar Singburi omdat er anders geen bussen meer zouden rijden. Echt een heerlijk relax weekend gehad, waarin ik ook nog een lekker kleurtje heb gekregen!

Vandaag ben ik begonnen met lesgeven op de lokale basisschool. Omdat ik volgend jaar waarschijnlijk de pabo wil gaan doen kan ik zo alvast kijken of ik het leuk vind!

Alles is dus helemaal super hier, deze week is het de hele week 36 graden dus wel heel erg warm! De mensen zijn ook heel gezellig allemaal en het voelt alsof ik hier al maanden ben!

Liefs, Juliette

• 03 Februari 2014 - 14:53

Flip:

In het engels voor Valentina ghehehehe. Polo petje gescoort? Licht blauw met geel tekentje :-) Have fun en tot snel op Skype.

• 03 Februari 2014 - 15:11

Annalou:

Wauw Juultje! Het klinkt super en heel gevarieerd allemaal!
    Wel spannend met die reis organisatie. Lekker zelf regelen dan zit je voor een tientje veel beter! Ga je ook nog wat foto's posten? Of alleen via Instagram?
    Wij hebben uitgebreid de verjaardag van Flip gevierd! Wat is die in de watten gelegd. Was heel gezellig. De meiden (Dagmar en Pheline) hadden elkaar weer helemaal gevonden en Joep is beste vrienden met Olivier geworden. Hij wil nu steeds speel afspraakjes maken!
    10 euro per nacht klinkt als Alpendrada! Daar ga ik volgende week lekker met mijn vriendinnen heen. Geen 35 graden helaas maar wel veel sneeuw.
    Ga jij maar lekker door in het weeshuis en ben benieuwd hoe je het lesgeven vindt. Al die wc's en dat voor iemand die niet eens luiers wilde verschonen!
    Dikke kus

• 03 Februari 2014 - 15:28

Ester:

Lieve Juul, wat heerlijk om alles te lezen. Zo te horen is het allemaal net vol te houden! Fijn dat jij dit jaar de winter overslaat. Geniet er lekker van en lieve groeten van ons!

• 03 Februari 2014 - 21:45

Mama:

Juul, kan me ook bijna niet voorstellen dat je al deze avonturen in twee weken hebt beleefd. Ik heb in dezelfde periode elke dag op en neer gereden naar mijn werk, 's avonds op de bank gehangen en af en toe een gezellig momentje tussendoor. Tja.....
    Maar wat heerlijk dat je zo aan het genieten bent en je ook nog nuttig maakt voor al die kindjes die het zo hard nodig hebben. En dat je met je gele doekjes smetvrees andermans wc's hebt gepoetst?? Diep respect! Kan me voorstellen dat de afwisseling van je zeer nuttig maken en voelen en heerlijke weekendjes weg perfect zijn! Ik had dat nooit gedurfd, zomaar een resort oplopen en daar je gedragen als hotelgast, briljant! Geniet maar van al het bijzondere wat je meemaakt, dan genieten wij op afstand met je mee. Dikke zoen van je moeder!

• 04 Februari 2014 - 16:32

Ineke Biemans:

Lieve Juliette,

Wat een verhalen allemaal, wat spannend. Natuurlijk praat ik er ook met vriendinnen over. Ariane heeft heel veel gereisd, o.a. als Stewardess bij de KLM, maar ze is ook opgegroeid in de tropen. Ik vertelde over het schoonmaken van de wc's en zei vroeg meteen of je wel plastic handschoenen aan had gehad. Ik wist het niet. Verder vertelde ze mij dat jij goed moet weten waar de Nederlandse Ambassade is, want als er iets is moet je schuilen in de Ambassade. Mocht je je paspoort of iets anders kwijt zijn, moet je ook naar de ambasssade.
    Verder vertelde ze dat in Bangkok een schitterend warenhuis is, dat heet Jim Thomson, het is in oude Thaise stijl gebouwd en ziet er schitterend uit met hele grote deuren. Daar moet je beslist eens heen.
    Maar misschien weet je dat allemaal al.
    Ik wens je alleen maar alle goeds toe en ik heb de indruk dat je je wel nuttig weet te maken.

Heel veel liefs en blijf gezond van je oma Ineke