Kao Yai, lesgeven en olifanten project! - Reisverslag uit Umphang, Thailand van Juliette Diamant - WaarBenJij.nu Kao Yai, lesgeven en olifanten project! - Reisverslag uit Umphang, Thailand van Juliette Diamant - WaarBenJij.nu

Kao Yai, lesgeven en olifanten project!

Blijf op de hoogte en volg Juliette

01 Maart 2014 | Thailand, Umphang

Lieve allemaal,

Vorige week vrijdag ging ik voor een weekendje naar het national park Kao Yai. Samen met Yvette en Esmeralda stapten we na vier uur reizen in een mini van (waarvan de chauffeur levensgevaarlijk reed) uit in het dorpje waar ons hostel was.

Zaterdag ging om 6 uur onze wekker en om 7 uur zaten we in de auto naar het national park. We waren met een groep van zes: wij drieën, een stel uit Amerika en een Chinese vrouw. Toen we het park binnen reden rook ik gelijk de schone lucht, heerlijk! We reden eerst naar een uitzicht punt, en omdat het nog zo vroeg was konden we alles heel mooi zien. We moesten daar ook felblauwe sokken aan doen, een soort van plastic zakken, tegen de insecten. We reden door naar een soort klein museum over de geschiedenis van het park en hierna begon het 'echte' werk: we begonnen met de jungle tour! We deden een wandel route van 3 uur en daar kwamen we hele bijzondere natuur tegen, maar helaas bijna geen dieren. Wel zagen we een paar apen. De bomen waren heel mooi en super groot! Na de lunch reden we naar het hoogste punt van het park, maar het was heel mistig dus we konden letterlijk níks zien... Toen gingen we naar een grote waterval, die wel echt heel mooi was. Toen we weer terugreden naar ons hostel liep er ineens een olifant over de weg! Dus toch nog een heel groot en gaaf dier gezien! Rond acht uur 's avonds kwamen we terug. Heel leuke dag gehad!
Zondag gingen Esmeralda en ik naar Muak Lek, een dorpje richting Singburi, waar een mooie waterval bleek te zijn. Omdat er verder niks in de omgeving te doen was gingen we daar maar heen. We waren daar echt de enige toeristen, blijkbaar was dit een soort van lokaal zwembad, dus iedereen keek ons aan. Ook hadden we een bikini mee terwijl verder iedereen met hun kleren aan zwom... We voelden ons een beetje ongemakkelijk hier dus gingen we na niet al te lang weer weg, terug naar Singburi. We waren al best laat en blijkbaar ging het openbaar vervoer niet verder dan Lopburi. Er stond 1 taxi naast de weg en die vroeg 500 baht voor een ritje van een uur, wat normaal 30 baht is. Hij zette ons kei hard af, maar als we deze taxi niet namen konden we helemaal niet meer terug! Dus hebben we die taxi maar genomen en zijn we gelukkig nog wel in Singburi aangekomen.

Vorige week was het ook de laatste week dat ik les gaf. Deze week gaf ik les met Sunny, een Chinees meisje, en Paris, een meisje uit New York. Paris was de hele week ziek behalve vrijdag, en Sunny vond het nog een beetje spannend om les te geven, dus kwam het op mij neer. Ik vond dit soms wel moeilijk, omdat ik hierdoor ook elke dag weer met nieuwe ideeën moest komen. Sunny had wel heel lief veel cadeautjes uit China meegenomen.
Met de kleintjes hebben we vooral veel herhaald, en ook veel spelletjes gedaan. Zakdoekje leggen bijvoorbeeld, en spelletjes met het alfabet, ze moesten ook hun kamer thuis tekenen en we leerden ze Engelse 'handjeklap' liedjes, waarop zij ons weer Thaise liedjes leerden! Zo leuk het zijn echt schatjes allemaal!
Met de oudere kinderen deden we veel grammatica, zoals: one girl, two girls, enz.. Ook deden we veel spelletjes. We deden een spelletje dat als we bijvoorbeeld '3' riepen, ze allemaal snel in groepjes van 3 moesten gaan staan. En dit dan met alle getallen. Ook een spel dat je een zin moet door fluisteren aan degene achter je, en de laatste in de rij moet dan tegen ons zeggen wat de originele zin was. Dit was super grappig want ze maakten echt compleet andere zinnen ervan die niet eens een beetje op Engels leken!
Vrijdag was de laatste dag waarop we vooral veel foto's hebben gemaakt en met de kindjes gespeeld hebben. Ook hadden we chocola en snoepjes gekocht en ik had nog stickers uit Nederland meegenomen, dus dit hadden we ze gegeven. Vonden ze echt super leuk! Toen we echt afscheid moesten nemen, had de meester van de oudste klas een heel verhaaltje voor me geschreven omdat ik al een langere tijd les gaf. Hij zei dat hij en de kinderen me gaan missen en dat hij ons zo dankbaar is voor de lessen. Ook wenste hij me al het geluk en hoopte hij dat we elkaar nog eens gaan zien. Zo lief! Toen bedankte ik hem en de kinderen en gingen ze me allemaal knuffelen en gaven ze me cadeautjes, toen kreeg ik wel een brok in mijn keel! Ik heb echt een hele leuke tijd gehad op deze school!

Afgelopen weekend was heel relaxed, we bleven voor de eerste keer thuis. Zaterdag gingen we naar het zwembad in Singburi en hebben daar de hele middag gezeten en zijn 's avonds naar de gipsy bar gegaan. Was heel gezellig met iedereen! Zondag zijn we naar het zwembad in Ka Than gegaan en hebben daar een lekker kleurtje opgelopen. Ook moesten we onze tassen pakken want het was de laatste dag in Twin house. Pfff mijn backpack zit nu al propvol en ik moet nog 2 maanden... Na het avond eten werden we opgehaald met een busje voor de elephant week!

Eerst gingen we met een klein busje naar het busstation en daar werden we opgehaald door een grote bus die naar Mae Sot ging, in deze bus zaten we ongeveer 6 uur. In Mae Sot stond een klein open busje ons op te wachten om ons naar Umphang te brengen, het dorpje waar we heen moesten. Umphang ligt echt tegen Birma aan, dus helemaal in de bergen. Met dit busje moesten we 4 uur rijden, over de 'Death Highway'. Dit heet zo omdat er 1209 bochten in de weg zitten... De volgende ochtend om 8 uur kwamen we eindelijk aan. De kamers zijn heel schattig en onze groep is heel leuk, ik kende al 7 meisjes heel goed, en we zijn met 16 in totaal.
Elke ochtend zag er ongeveer hetzelfde uit. We begonnen met bananenbomen kappen, een paar mensen hakten de bomen om en de rest moest het doorgeven in een rijtje naar de auto. Dit was soms echt mega zwaar, maar een goede work out elke ochtend haha! Als we genoeg hadden gekapt reden me met de auto vol bananenbomen naar de olifanten. Er waren 7 olifanten in totaal en deze olifanten hebben vroeger een slecht leven gehad. Nu leven ze in de jungle, maar krijgen ze wel elke dag eten van ons omdat ze erg afhankelijk zijn geworden. De mahout, die voor de olifanten zorgen, zijn echt heel lief voor de olifanten en gebruiken helemaal geen geweld. Dit vond ik erg fijn om te zien want op andere plekken in Thailand worden ze erg mishandeld! We voerden ze hele stammen en dit konden ze zo opeten, ze haalden alleen eerst het buitenste laagje er vanaf. De olifanten zijn echt zó schattig!! Na het voeren mochten we elke dag een rondje op ze rijden, wat super leuk was om te doen. Dinsdag en donderdag gingen we ook de olifanten wassen in de rivier en hier genoten ze echt heel erg van. We mochten ook op ze zitten als ze zich gingen wassen en dan spoten ze water op ons, heel grappig!
Dinsdag gingen we na de lunch naar een dorpje waar een soort van stam leefde. Dit was wel apart om te zien omdat deze mensen echt van bijna niks leefden. Ze hadden geen electriciteit en ze leefden van alles wat ze zelf verbouwden.
Woensdag gingen we na de lunch naar een waterval waar we lekker in hebben gezwommen, het water was wel ijskoud!
Donderdag zijn we eerst de olifanten gaan wassen en hierna gingen we terug naar ons guesthouse. Om vijf uur 's middags gingen we kamperen, maar bovenop een berg! Hier moesten we heen lopen, maar het was meer hiken, het ging super steil omhoog! Na ongeveer een uur hebben gelopen kwamen we boven aan en zagen we de sunset, echt prachtig. 'S avonds gingen we BBQen en pannenkoekjes bakken, terwijl we naast een kampvuur zaten en iemand aan het gitaar spelen was. Hierna speelden we allemaal spelletjes en iedereen had wat drank gekocht dus het was echt heel gezellig!! We sliepen in een tentje die kapot was dus eigenlijk onder de sterren. Om 6 uur werden we wakker gemaakt voor de sunrise, maar het was zo mistig dat we bijna niks zagen helaas. Toen weer naar beneden gelopen.
Vrijdag gingen we raften in de ochtend. Het is geen regenseizoen dus het was meer drijven over het water. Wel was het zo mooi daar, we vonden het lijken op de droomvlucht uit de Efteling haha. Overal mini watervallen, de zon scheen, heel veel verschillende bomen en het geluid van vogels en vlinders die langs vlogen: prachtig!! Toen stopten we bij een hot spring die echt heeeel warm was, dus super chill hierin gezwommen. Toen na het raften zijn we naar de grootste waterval van Azië gegaan en hebben we hierin gezwommen, wat ook heel gaaf was om te zien!

Zo ga ik weer terug naar Singburi voor 1 nacht, om maandag ochtend naar Ko Samet, een eiland, te gaan! Alweer de laatste week in Thailand... Hopelijk gaat alles nog goed in Nederland!

Liefs Juliette

• 01 Maart 2014 - 10:00

Mama:

Juul, wat heb je weer ontzettend veel meegemaakt de afgelopen twee weken. En wat fantastisch dat je het zo leuk hebt gevonden om les te geven en het blijkbaar ook heel goed kan! Lijkt me inderdaad best raar en moeilijk om na zo'n periode weer afscheid van hen te nen. En hoe gaaf dat je nu een week bij de olifanten bent geweest! Dat is toch een droom!! Ik hoor je helemaal niet klagen over al die bochten tijdens je lange ritten naar nieuwe plekken terwijl je thuis zo snel misselijk wordt in de auto. Heb je er geen last van of vermoei je ons er niet mee om je blog?
    Wij zijn nu paar dagen in Berlijn, super bijzondere stad met zoveel belangrijke herdenkingsplekken rondom de heftige geschiedenis van de stad. Maar maal je geen zorgen, het is ook heel gezellig! We hebben fietsen gehuurd, de zon schijnt en we genieten van curryworst en grote pullen bier ;-)
    Wij gaan nu weer op pad, dag lieve schat en geniet van je week strand! X mam

• 01 Maart 2014 - 17:57

Paul:

Goh wat fijn voor je! Klinkt echt fantastisch. Geniet van je laatste week en hopelijk ging je terugreis goed.
    Wij hebben het lekker in Berlijn.
    Liefs pap

• 02 Maart 2014 - 19:21

Ineke Biemans:

Lieve Juul,

Wat klinkt het allemaal fantastisch. Ik vind het ook heel fijn te lezen dat jij de natuur zo kunt waarderen. Het is ook allemaal even bijzonder en mooi. Fijn dat je ook kunt zien.
    Hier gaat het allemaal goed. Het wordt 's avonds weer wat langer licht en overdag lijkt het nu wel lente. Ook hier komen de winterklokjes en de krokussen boven de grond.
    Lieve Juul, ik hoop dat je lekker kunt relaxen op je tropische eiland en dan naar Scri Lanka. Spannend allemaal hoor.

Heel veel liefs van je oma Ineke

• 03 Maart 2014 - 12:21

Annalou:

Klinkt super Juul! Je wordt al een écht juf. Waar heb je die Pabo dan nog voor nodig! Wat een ervaringen allemaal. Klinkt echt super. Ben je al bezig met je volgende trip naar Sri Lanka. Wat gaat de tijd toch snel. Wij zijn net naar Texel geweest een weekendje. Volgende tripje... Turkije en daar ben jij alweer bij. Zin om je te zien en alle verhalen te horen maar zover is het nog lang niet! Eerst moet je nog meer verhalen verzamelen.
    Geniet dus nog maar volop.
    Liefs Lou

• 03 Maart 2014 - 15:41

Flipstra:

Leuke webblog Sister!!!! Veel plezier

PHILIP

• 03 Maart 2014 - 17:24

Ester:

Lieve Juul, ik krijgje het lezen van je blog enorm veel zin om ook naar Thailand af te reizen!Hoe fantastisch om dit allemaal mee te maken! Leuk dat je het les geven ook zo leuk vind! In NL hoef je gelukkig niet alles zelf te verzinnen dus dat komt dan wel goed. En lief dat je bij je afscheid door de meester zo lief bent toegesproken en bent geknuffeld door de kindjes. Ben ook erg benieuwd naar je foto's van de olifanten. Toch ook geweldig om dit allemaal te doen en mee te maken. Nu lekker relaxen. Geniet er lekker van want je hebt het verdiend! We kijken alweer uit naar je volgende verslag. Veel liefs van ons, x Ester